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Scientific Reports:

U. Pont, N. Hauck, C. Vogelauer, A. Mahdavi:
"MOVIES: Mobility - Visually Inclusive Environmental Solutions - Research Proposal";
Report for FFG - Programm Mobilität der Zukunft, 9.Call; Report No. Einreichung, 2017; 69 pages.



English abstract:
The project Mobility: Visually Inclusive Environmental Solutions deals with the fundamental advance of major aspects of the link between Mobility and visual performance. The assessment of prevailing key performance indicators of the visual quality of the built environment - in detail in the mobility context - is a complex matter. Experiences of past years - in detail the vast number of projects that per se considered the minimum requirements regarding visual quality as given by today's standards and lawsm but later had to implement cost and time-intensive adaptations to meet the real-life criteria of usability) emphasize the need for qualified human-centered evaluation and assessment criteria and corresponding tools and indicators. To arrive at a satisfactory level regarding these matter, empirical experiments with probands (with and without visual impairment) need to be conducted to assess the quality of existing and new indicators. Thus, in this research proposal we suggest the following research efforts: (i) Based on visual investigation in the area of contrast and glare improvements regarding information perception will be empirically explored (i.e. information signs and posts); (ii) The widely neglected role of dynamic processes and transient states, as happens very often in people's individual mobility (change states between bright/dark environment, indoor/outdoor) both for people with and without visual impairment will be fundamentally examined. To assess these to research streams both empirical and analytical methods will be deployed. Based on these research streams instruments for simulation-based planning and status-quo-improvement will be (furtherly) developed. Moreover, an innovative approach toward control of dynamically influencable ressources (such as luminaries and shading devices) will be explored, which allows a semi-automatic adaptaion of environmental parameters to generate a (individually improved) visual surrounding. The described research efforts will act as a cornerpost for upcoming standardisation works and guideline developement.

German abstract:
Das Projekt Mobility: Visually Inclusive Environmental Solutions befasst sich mit der fundamentalen Fortentwickelung von wesentlichen Aspekten der Verbindung zwischen Mobilität und visueller Performance. Die Beurteilung von wesentlichen Schlüsselparametern der visuellen Qualität der gebauten Umwelt speziell im Bereich Mobilität ist eine komplexe Materie. Erfahrungen in den vergangenen Jahren (unter anderem in zahlreichen, die planerischen Mindestanforderungen erfüllenden Projekte, die dann teuer und aufwändig nachadaptiert werden mussten) unterstreicht den kritischen Bedarf nach qualifizierten humanzentrierten Entwurfs- und Bewertungskriterien und entsprechenden Tools und Indikatoren. Dazu sind Fortschritte in der probandenbezogenen Real-Bewertung der bestehenden Indikatoren von essenzieller Bedeutung. Im Detail werden daher in diesem Projekt folgende Entwicklungsbemühungen durchgeführt: (i) Basierend auf visuellen Untersuchungen im Bereich Kontrast und Blendung sollen Verbesserung für die Informationsverarbeitungskapazität im Bereich der Personenmobilität (d.h. Beschilderung und Informationsbeschriftungen) erzielt werden; (ii) Die wenig beachtete Rolle von dynamischen Prozessen und transienten Zuständen, wie sie gerade bei der Personenmobilität (Wechsel- und Übergangsprozesse betreffend hell/dunkel, Innen/Außen, etc.) für Nutzer mit und ohne spezifische Seheinschränkungen auftreten, wird eingehend untersucht. Dabei kommen sowohl empirische wie auch analytische Methoden zum Einsatz.
Zur besseren Berücksichtigung der Aspekte aus (i) und (ii) im Bereich der Personenmobilität werden Instrumente für (simulations-gestützte) Planung und Verbesserung des Status Quo (fort-)entwickelt, sowie ein innovativer Ansatz der Steuerung von dynamisch beeinflussbaren Elementen (Beleuchtungsszenarien, Verschattungen u.dgl.) entwickelt, welcher teilautomatische Anpassungen für spezifische visuelle Komfortbedürfnisse herbeiführt. Aus den genannten Entwicklungen werden Empfehlungen für die zukünftige Berücksichtigung der für visuelle Mobilität kritische Kriterien und Indikatoren in Richtlinien und Standards abgeleitet.

Keywords:
Visual Design, (Personen)mobilität, Kontrast, Universal Design, Visuelle Simulation

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.