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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

F. Havlik, P. Hofmann:
"Restwärmenutzung im Fahrzeug durch thermochemische Energiespeicher | Residual Heat Utilisation in Vehicles by Thermochemical Energy Storage";
Talk: FVV Frühjahrstagung 2018, Deutschland | Bad Neuenahr; 2018-03-22 - 2018-03-23; in: "FVV | CO2-Emissionsforschungsprogramm", Heft R582 (2018) (2018), 247 - 270.



English abstract:
To meet environmental standards and to further decrease fuel consumption in motor vehicles, the use of unused or only partially used heat flows gains increased focus. Storing unused heat and provide it at cold start could help to shorten the inefficient warm up time. The engine would therefore reach operation temperature faster.

Thermochemical heat storage systems are suitable for storing heat without losses and without
isolation. Two components react and release heat which can be used. On the other hand, adding heat separates the components and they can be stored apart until heat is needed again. Furthermore, thermochemical heat storage systems have high volumetric and gravimetricenergy densities.

In this work, a modular heat storage system, based on the FVV precursor project "Restwärmenutzung im Fahrzeug durch thermochemische Energiespeicher - Residual Heat Utilisation in Vehicles by Thermochemical Energy Storage (Vorhaben Nr. 1131)", is developed and manufactured. Energy density and flexibility is improved. Tests on the engine test bench, where the heat storage system is integrated in the coolant circuit are carried out. The New European Driving Cycle (NEDC) is conducted and fuel savings will be determined.

German abstract:
Um Schadstoffausstoß sowie Kraftstoffverbrauch bei Fahrzeugen mit Verbrennungsmotor zu minimieren, rückt ungenutzte oder nur teilgenutzte Wärmeenergie immer mehr in den Vordergrund. Abwärme zu speichern und sie beim Kaltstart zur Verfügung zu stellen, kann die Zeitdauer der ineffizienten Motorwarmlaufphase verkürzen. Die Betriebstemperatur wäre dann schneller erreicht.

Thermochemische Wärmespeichersysteme eignen sich um Wärme verlustfrei und ohne Isolierung zu speichern. Zwei Komponenten reagieren und setzen Wärme frei, die genutzt werden kann. Wird Wärme hinzugefügt, trennen sich die Komponenten wieder und sie können bis zum nächsten Einsatz separat gelagert werden. Außerdem weisen thermochemische Wärmespeicher hohe volumetrische sowie gravimetrische Energiedichten auf.

In dieser Arbeit wird ein modulares Wärmespeichersystem, basierend auf dem FVV Vorgängerprojekt "Restwärmenutzung im Fahrzeug durch thermochemische Energiespeicher (Vorhaben Nr. 1131)", entwickelt und gefertigt.Energiedichte und flexible Einsatzfähigkeit wurde verbessert.Tests am Motorenprüfstand, an welchem das Wärmespeichersystem in den Kühlmittelkreislauf integriert wurde, werden durchgeführt. Der Neue Europäische Fahrzyklus (NEFZ) dient als Basis um Kraftstoffeinsparungen festzustellen

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.