[Back]


Doctor's Theses (authored and supervised):

B. Holub:
"Direkter Urbanismus";
Supervisor, Reviewer: C Hohenbüchler, K. Wildner; Institut für Kunst und Gestaltung, 2018; oral examination: 2018-11-11.



English abstract:
In her cumulative dissertation, Barbara Holub reflects on how her critical artistic practice, artistic-urbanistic strategies and transparadiso´s transdis- ciplinary practice between art, urbanism and architecture can contribute to societally-engaged urban planning and thus have an impact on change in so- ciety. In order to counteract neoliberal urban planning policies, transparadiso developed the method of direct urbanism, connecting planning and acting
as a way to react to unforeseen parameters. Direct urbanism involves arti- stic-urbanistic strategies in long-term planning processes and acts beyond the dichotomy of top-down and bottom-up planning.
The dissertation collects selected projects and texts that address current urban or societal issues and show the results Holub has gained from her research project Planning Unplanned -Towards a New Positioning of Art in the Context of Urban Development. These texts and projects are positioned in the reciprocity of "research through practice" and vice versa and are analysed from the complexity of changing positions between different fields of exper- tise - between critically engaged art and urbanism. Although there has been a growing production of innovative artistic-urbanistic and socially-engaged spatial practices over the years, many have hardly entered urban planning departments. Therefore a major question is: what are the conditions needed for enabling socially-engaged urban development and enhancing communal values thus counteracting the dominant neoliberal economic interests? In order to enable this, the collaboration between the different fields of experti- se - not just between artists, architects und urbanists, but also with socio- logists, anthropologists and urban researchers as well as with economists developing socially oriented financial models - is essential. In her research project "Planning Unplanned", Holub therefore proposed the new transdisci- plinary role of the urban practitioner.
The projects and texts are prefaced by a comprehensive introduction in which Holub analyses the artistic-urbanistic strategies by project and draws linkages between them. She critically investigates the contested issue of par- ticipation and instead promotes new forms of collaboration between experts of the various fields and between authors and clients in order for planning methods like direct urbanism to leverage. Performative situations, employing e.g. the role of play and games, invite participants from diverse backgrounds to contribute their conflicting interests towards the conception of urbanistic programs as a production of desires - for producing visions for the manifold forms of cohabitation beyond the limits of the seemingly doable.
Holub summarises in the conclusion on what art can and cannot do. She claims a critical position towards the call for "best practice" and ends with a plea for "informal education" as a crucial step towards sustainable change in urban planning processes, which would have a major impact on enhancing common welfare and for enabling a more just society.

German abstract:
In ihrer kumulativen Dissertation reflektiert Barbara Holub, wie ihre kritische künstlerische Praxis und ihre künstlerisch-urbanistischen Strategien zu einer gesellschaftlich engagierten Stadtentwicklung beitragen und damit eine Veränderung in der Gesellschaft bewirken können. Für diese transdisziplinäre Praxis zwischen Kunst, Urbanismus und Architektur gründete sie transpara- diso, gemeinsam mit dem Architekten Paul Rajakovics. Als Entgegnung auf neoliberale Stadtplanungspolitik entwickelte transparadiso die Methode des direkten Urbanismus, in der Planung und Handlung ineinandergreifen, um damit auch auf ungeplante Veränderungen reagieren zu können. Direkter Urbanismus involviert künstlerisch-urbanistische Strategien längerfristig in Stadtplanungsprozesse und agiert entgegen der Dichotomie von Top-down- und Bottom-up-Planung.
Die Dissertation versammelt ausgewählte Projekte und Texte zu aktuellen ur- banen und gesellschaftlichen Herausforderungen und zeigt die Erkenntnisse, die Barbara Holub im Rahmen ihres Forschungsprojekts Planning Unplanned - Towards a New Positioning of Art in the Context of Urban Development gewonnen hat. Projekte und Texte werden hier in der Wechselwirkung von "Forschung durch Praxis" zusammengeführt und dabei aus der Komplexität der wechselnden Perspektiven - zwischen kritisch engagierter Kunst und Urbanismus - betrachtet. Obwohl es seit vielen Jahren eine wachsende Produktion innovativer urbanistischer, künstlerischer und sozial engagierter Praktiken gibt, fanden diese bis dato kaum Eingang in die dominante Pla- nungspraxis. Die wesentliche Frage ist daher: Welche Rahmenbedingungen sind notwendig, um sozial gerechte Stadtentwicklung umsetzen zu können, gemeinschaftliche Werte zu fördern und damit den dominanten neoliberalen wirtschaftlichen Interessen entgegenzuwirken? Entscheidend ist das Zusam- menwirken verschiedener Expertisen - nicht nur aus Kunst, Architektur und Stadtplanung, sondern auch aus Soziologie, Anthropologie, Stadtforschung und von ExpertInnen, die sozial orientierte ökonomische Modelle entwickeln. Deshalb entwarf Barbara Holub in ihrem Forschungsprojekt "Planning Un- planned" die neue transdisziplinäre Rolle des Urban Practitioners.
Den Projekten und Texten vorangestellt ist ein ausführlicher Einführungstext, in dem Barbara Holub erstmals ihre künstlerisch-urbanistischen Strategien anhand ihrer Projekte analysiert und miteinander verbindet. Sie untersucht kritisch das Thema Partizipation und propagiert vielmehr neue Formen der Zusammenarbeit zwischen ExpertInnen, die in den verschiedenen Feldern agieren, jedoch auch zwischen AuftraggeberInnen und AuftragnehmerIn- nen und anderen am Planungsprozess Beteiligten, um sozial engagierten Planungsmethoden wie direktem Urbanismus zum Durchbruch zu verhelfen. Dafür schafft transparadiso künstlerisch-performative Situationen, in denen insbesondere das Spiel sowie Methoden zur kollektiven Wunschproduktion eingesetzt werden. Die Beteiligten produzieren Visionen für urbanistische Programme, die ihre divergierenden Interessen und damit eine Vielfalt für das Zusammenleben widerspiegeln.
Im Schlusstext fasst Barbara Holub zusammen, was Kunst kann und eben nicht (bewirken) kann. Sie hinterfragt kritisch den Ruf nach Best Practice und endet mit einem Plädoyer für Bildung als wesentliche Bedingung, um Stad- tentwicklungsprozesse im Sinne des Gemeinwohls und einer gerechteren Gesellschaft nachhaltig verändern zu können.

Keywords:
Direkter Urbanismus/ Public art/ public space/critical spatial practice/ urbane Intervention


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_277379.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.