[Back]


Participations in Exhibitions without Catalogue:

C Hohenbüchler, I. Hohenbüchler:
"Das Leben ist kein Ponyhof";
Group exhibition; organised by: Kunstmuseum Olten, curator: D. Messmer; Kunstmuseum Olten, 2018-06-03 - 2018-09-19.



English abstract:
"Life is no pony farm" takes the 100th anniversary of the Swiss national strike, which was organized and coordinated by the "Olten Action Committee", as the occasion for an exhibition project that deals with work and work. Under this significant title, we present works by artists who thematise and question the meanings, laws and framework conditions of this central area of our lives.



What do art and work have in common? Much, one would think - creative work is associated with hard work, which requires a lot of mental and physical strength in addition to mental performance and perseverance. And yet the two subject areas have surprisingly few points of contact if you look at the art history of Europe since the Middle Ages. For work, and thus also the working class with its social framework, has hardly been a subject of discussion until modern times. Art was primarily in the service of the Church and the nobility and had to satisfy needs that primarily sought the beautiful, the sublime and the sublime. Work was presented, if at all, as a romantically glorified activity in a rural idyll.

Translated with www.DeepL.com/Translator

German abstract:
«Das Leben ist kein Ponyhof!» nimmt den 100. Jahrestag des Schweizerischen Landesstreiks, der vom «Oltner Aktionskomitee» organisiert und koordiniert wurde, zum Anlass für ein Ausstellungsprojekt, das sich mit der Arbeit und dem Arbeiten auseinandersetzt. Unter dem bezeichnenden Titel präsentieren wir Werke von Kunstschaffenden, welche die Bedeutungen, Gesetzmässigkeiten und Rahmenbedingungen dieses zentralen Bereichs unseres Lebens thematisieren und hinterfragen.



Was haben Kunst und Arbeit gemeinsam? Viel, würde man meinen - ist das kreative Schaffen doch mit harter Arbeit verbunden, die neben geistiger Leistung und viel Durchhaltewillen auch eine Menge an psychischer und körperlicher Kraft erfordert. Und doch weisen die beiden Themenbereiche erstaunlich wenige Berührungspunkte auf, wenn man die Kunstgeschichte Europas seit dem Mittelalter betrachtet. Denn die Arbeit und damit auch die Arbeiterschaft mit ihren gesellschaftlichen Rahmenbedingungen wurden bis in die Neuzeit kaum thematisiert. Die Kunst stand vornehmlich im Dienste der Kirche und des Adels und hatte Bedürfnisse zu befriedigen, die in erster Linie das Schöne, Erhabene und Sublime suchten. Arbeit wurde, wenn überhaupt, als romantisch verklärte Tätigkeit in ländlicher Idylle dargestellt.

Keywords:
Arbeit/Kunst


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_277645.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.