[Back]


Diploma and Master Theses (authored and supervised):

L. Kränkl:
"Evaluierung von Massive Open Online Course Plattformen für den Einsatz an der TU Wien";
Supervisor: G. Kappel, E. Wetzinger; Institut für Information Systems Engineering, Business Informatics Group, 2019; final examination: 2019-10-09.



English abstract:
Massive open online courses are a fast growing learning eco-system with a wide distribution all over the world. The Vienna University of Technology hasn´t released any MOOC yet, but is planning to do so. Two courses are currently under development, both offered by the Faculty of Informatics. The choice of an appropiate plattform is very important for the success of a MOOC,
so this work evaluates the best suitable platform for the Vienna University of Technology. During the work a list of requirements was created with the objective to check if the researched platform is suitable for the planned courses. The requirements do not only focus on the courses themselves but also consider the university´s current resources and goals, such as focusing on non-profit and Open Source distributions. Beside of an overview of different platforms also the historical development of MOOCs is described. For the purpose of this master´s thesis a prototype of MOOC was created on the basis
of an Open Source MOOC platform distribution. Outcome of the analysis is that the platform edX is the best choice for implementation in the long-term. As a short-term objective the best choice is an implementation with the university´s own Moodle distribution TUWEL. Also the publishing via the Austrian MOOC Platform iMooX seems to be the best choice taking into account the university´s tight budget and resources.
Due to the fact that most stakeholders for this project are mother tongue German, the whole work is written in their native language.

German abstract:
In Österreich werden Massive Open Online Courses (MOOC), also kostenlose offene online
Kurse mit hoher TeilnehmerInnenanzahl, bereits von einigen Universitäten angeboten. Die Technische
Universität Wien hat noch keinen solchen öffentlichen Online Kurs abgehalten, jedoch
sind zwei MOOCs, beide von der Fakultät für Informatik, in Planung. Die Wahl des richtigen
Plattformanbieters stellt dabei eine der zentralen Herausforderungen dar, da die richtige Plattform
fundamental zum Erfolg des Kurses beiträgt und eine weitreichende Entscheidung darstellt.
Ziel der Masterarbeit ist es, die am besten geeigneten MOOC Plattformen für die geplanten
Kurse an der Technischen Universität Wien anhand eines Anforderungskataloges zu identifizieren.
Gleichzeitig sollen bei der Wahl auch der Status Quo der Universität berücksichtigt und
eine eigene gehostete Umsetzung überlegt werden. Weiters wird auch auf nicht kursspezifische
Anforderungen Rücksicht genommen.
Die Arbeit bietet einen Überblick über die Entstehung von MOOC sowie deren unterschiedlichen
Typen und Arten und verwandten Arbeiten. Neben einer Anforderungs- und Plattformanalyse
umfasst die Arbeit auch eine prototypische Umsetzung auf einer selbstgehosteten Plattform.
Die Analyse zeigt, dass sich langfristig die Plattform edX am besten für die Umsetzung der
analysierten Kurse eignet. Bei der kurzfristige Umsetzung ist jedoch aufgrund eingeschränkter
finanzieller Mittel die Verwendung der Moodle Installation TUWEL der Technischen Universität
Wien beziehungsweise die kostenfreien MOOC-Plattform iMOOX der TU Graz vorzuziehen.

Keywords:
COOC, Open edX, Lehre


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_281857.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.