[Back]


Diploma and Master Theses (authored and supervised):

C. Baretschneider:
"Entwicklung eines IoT bis Analytics Lernzenarios und der SAP-Umsetzung für das österreichische Schulwesen";
Supervisor: A. Redlein; Institut für Managementwissenschaften/ Fachbereich IFM, 2019; final examination: 2019-06-06.



English abstract:
As the industry changes with the increasing spread of Internet of Things (IoT) or
Internet of Services, it is also necessary to react to this in the area of teaching.
Teachers should be shown a way to teach students the basics from IoT to analytics.
The present paper shows a learning scenario derived by interviews with experts, which
is intended to bring the field of IoT to analytics closer to the users. The aim of the
learning scenario is to show teachers how an IoT device with sensors can be put into
operation by simple means in order to generate measurement data which can then be
visualized and analyzed in the process. Attention must always be paid to cost
effectiveness and user-friendliness.
Subsequently, a system architecture was developed and implemented supporting this
learning scenario. Based on the requirements, the possible devices and
communication protocols and system architectures were selected and evaluated.
The concrete implementation to send sensor data to a database is open to all devices.
In the use case it connects two IoT devices. Additionally, the possibility was created to
generate different messages based on the measurement data with the devices and to
connect the devices to an SAP system. In addition to the integration of IoT devices, a
system was implemented that processes and stores the data and makes it available to
other applications.
A business intelligence software was used to demonstrate the possibility of getting
started with analytics. The software enables the analysis and visualization of the sent
measurement data over several weeks or months.
A discussion of the results and recommendations for the future is the last section of
this paper.

German abstract:
Durch die Veränderung der Industrie, mit der immer weiteren Verbreitung von Internet
of Things (IoT) oder Internet der Dienste, muss auch im Bereich der Lehre darauf
reagiert werden. Lehrenden soll ein Weg gezeigt werden um Schüler_innen die
Grundlagen von IoT bis Analytics nahezubringen.
Die vorliegende Diplomarbeit beschreibt ein auf Basis von Expert_inneninterviews
erstelltes Lernszenario, welches den Anwender_innen den Bereich IoT bis Analytics
näherbringen soll. Das Lernszenario hat zum Ziel Lehrer_innen zu zeigen wie mit
einfachen Mitteln ein IoT-Gerät mit Sensorik in Betrieb genommen werden kann, um
Messdaten zu generieren, diese anschließend zu visualisieren und zu analysieren.
Dabei muss stets auf eine kostengünstige und nutzerfreundliche Umsetzung geachtet
werden.
Anschließend wurde auf der Basis dieses Lernszenarios eine Systemarchitektur
entwickelt und implementiert. Dafür wurden auf Basis der Anforderungen die
möglichen Geräte und Kommunikationsprotokolle ausgewählt und bewertet.
Die konkrete Implementierung, um Sensordaten an eine Datenbank zu schicken wurde
anhand von zwei IoT-Geräten gezeigt. Zusätzlich wurde die Möglichkeit geschaffen
mit den Devices verschiedene Meldungen auf Basis der Messdaten zu generieren und
die Geräte an ein SAP System anzubinden. Neben der Einbindung von IoT-Geräten
wurde ein System implementiert, welches die Daten verarbeitet, speichert und diese
für weitere Anwendungen zur Verfügung stellt.
Mittels einer Business Intelligence Software wurde eine Möglichkeit zum Einstieg in
die Analytics aufgezeigt. Die Software ermöglicht dabei die Analyse und Visualisierung
der gesendeten Messdaten über mehrere Wochen oder Monate.
Eine Diskussion der Ergebnisse, Aussichten und Empfehlungen für die Zukunft
weiterer Lernszenarien wird im letzten Kapitel dieser Arbeit beschrieben.

Keywords:
Iot / SAP/ Schule / Lehre

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.