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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

S. Draxelmayer:
"Building Identitea : corporate architecture is all i need.";
Supervisor: C Hohenbüchler; Institut Kunst Und Gestaltung 2641, 2019; final examination: 2019-06-26.



English abstract:
"Corporate Identity" in the marketing world, this is a term on everyones lips. But what exactly does it mean? The word "corporate", finding its origin in the Latin "corpus", suggests that the roots of identity lies in us, as humans. However, as we start to think of "corporate design" or "corporate architecture", it quickly becomes apparent that it is far more than just a feeling within us. Rather, it becomes something that can be expressed, and perhaps even embodied, in buildings. This work will give you an overview of the concept of identity, the inseparable expression of "image", and the basic tools of corporate architecture that can influence our perception. After this introduction, I will propose a design for "all i need" a growing Austrian iced tea company that does not yet possess a formalized corporate identity. The spatial concept I have developed tries to meet the broad requirements obtained from personal meetings with one of the companys founders. Based on the knowledge acquired, I have chosen a suitable and currently vacant space in Vienna, in which the company could settle. In addition to large open office spaces for employees, the proposal also includes visitor areas where customer interaction with the company and its staff can routinely take place. Through this, a positive image of the firm and its products is cultivated in the visitors mind. In my attempt to present corporate architecture in a new, unconventional and subtle way, I continuously ask myself the question: is it even possible to truly capture identity?

German abstract:
"Corporate Identity" ein Begriff der im heutigen Marketing in aller Munde ist. Doch was bedeutet er? Corporate heißt "körperschaftlich" und schon diese Erkenntnis lässt darauf schließen, dass der Ursprung der Identität in uns Menschen liegt. Doch wenn wir weiter an "Corporate Design" oder "Corporate Architecture" denken, wird schnell klar, dass es mehr ist als ein Gefühl in uns, dass es etwas ist, das man auch nach außen tragen und vielleicht sogar in Gebautem ausdrücken kann in Baukörpern? Diese Arbeit wird Ihnen einen Überblick über den Identitätsbegriff und dem untrennbar mit diesem verbundenen Ausdruck des "Image" geben, Ihnen die Grundlagen der Corporate Architecture näher bringen, sowie Werkzeuge der Architektur vorstellen, mittels denen sich unser Befinden beeinflussen lässt. Im nachfolgenden Entwurf wird dann anhand des wachsenden österreichischen Unternehmens "all I need.", den Gründern eines Teegetränks, das bisher keine ausformulierte Corporate Architecture hat, ein Raumkonzept entwickelt, das versucht den breiten Ansprüchen dieser gerecht zu werden. Dazu wird eine persönliche Bedarfsanalyse durchgeführt, mittels deren Anforderungen es gilt, einen geeigneten und zur Zeit leer stehenden Raum in Wien zu finden, in dem sich das Unternehmen niederlassen könnte. Neben dem Bedürfnis der Angestellten nach einem größeren Büro, soll vor allem auch für den Besucher Platz geschaffen werden, an dem er mit der Marke in Berührung kommt und sich seine Wege mit denen der Mitarbeiter kreuzen. Ihm sollen auf genussvolle Weise Werte und Unternehmensphilosophie näher gebracht werden, um ein nachhaltiges und positives Image in seinem Kopf zu kreieren und zu verankern. Ich starte einen Versuch die Corporate Architecture auf neue, unkonventionelle und subtile Weise zum Ausdruck zu bringen und stelle mir bis zuletzt die Frage: ist es überhaupt möglich Identität einzufangen?

Keywords:
Corporate Identity / Corporate Design / Corporate Architecture / Flagship Store / all I need / Branding / Marketing / Image / Büro / Markenarchitektur / Firmenarchitektur


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_286101.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.