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Publications in Scientific Journals:

S. Gabl, B. Rüger, H. Loy, F. Pospischil:
"Einfluss der Kontaktfläche auf den Querverschiebewiderstand";
ETR - Eisenbahntechnische Rundschau mit ETR Austria, 3/2020 (2020), 3; 63 - 67.



English abstract:
As lab trials and measurements at tracks show, the lateral track resistance (QVW) of padded sleepers is higher than those of onventional concrete sleepers, partly due to a deeper embedding of
the ballast stones. The measurements in the tracks naturally show a rather high scattering because of the different basic conditions. Therefore, an explicit interpretation is often difficult. In order to
allow a reproducible, more simple comparison of different paddings concerning the lateral track resistance, laboratory test methods with controlled test parameters have been developed. As expected, these first trials also show high scattering which is why further lab trials are recommended. Nevertheless, the examinations of the respective
padding (highly elastic/elasto-plastic/plastic)carried out have clearly shown an influence of the material properties.

German abstract:
Die besohlte Schwelle wird als eine Option gesehen, den steigenden Anforderungen an den Fahrweg gerecht zu werden. Die eingesetzten Produkte bringen eine definierte Elastizität in den Oberbau ein, was bei entsprechender Wahl der Materialeigenschaften zu einer Erhöhung der Kontaktfläche zwischen der Schwelle und dem Schotter führt. Dieser Effekt trägt zur Verringerung der Schotterzerstörung bei und wirkt positiv auf die Gleislagestabilität. Mit Hilfe von Laborversuchen wurde ermittelt, welcher Zusammenhang zwischen der Größe der Kontaktfläche und dem Querverschiebewiderstand besteht. Zur Plausibilitätskontrolle der Ergebnisse wurden bestehende Messungen
aus dem Streckengleis herangezogen.

Keywords:
Betonschwellen, Querverschebewiderstand


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_288453.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.