[Back]


Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

B. Rüger:
"Fahrzeuglayout und Bahnsteiginfrastruktur - korrespondierender Einfluss auf die Haltezeit";
Talk: 18. Wiener Eisenbahnkolloquium, Wien (invited); 2020-09-30 - 2020-10-01; in: "ÖPNV - Wachstum und Leistungsgrenzen", Österreischische Verkehrswissenschaftliche Gesellschaft, ÖVG Spezial (2020), ISBN: 978-3-200-06828-5; 29 - 35.



English abstract:
Short stops in stations are an important contribution to increasing the efficiency of public transport systems. In this way, more potential for energy saving, for increasing the quality of operation and for reducing the number of vehicles required to circulate while maintaining the same level of service can be exploited. Two important factors influencing the dwell time are the vehicle interior design, which has a direct influence on the passenger exchange time, and the design of the platforms, which significantly influences the distribution of passengers along the platform.

German abstract:
Kurze Haltezeiten in den Stationen sind ein wichtiger Beitrag zur Effizienzsteigerung von Systemen des öffentlichen Verkehrs. Es können dadurch vermehrt Potentiale zum Energiesparen, zur Erhöhung der Betriebsqualität und zur Reduktion der erforderlichen Fahrzeugumläufe bei gleichbleibendem Angebot genutzt werden. Zwei bedeutende Faktoren, welche die Haltezeit beeinflussen, sind die Fahrzeuginnenraumgestaltung, welche einen unmittelbaren Einfluss auf die Fahrastwechselzeit hat, sowie die Ausgestaltung der Bahnsteige, welche die Verteilung der Fahrgäste entlang des Bahnsteigs signifikant beeinflusst.

Keywords:
Fahrgastwechselzeit, Fahrzeuge, Bahnsteige, Fahrgastverhalten


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_290313.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.