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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

J. Varecková:
"In Situ Questionnaires for Haptic Experience in VR";
Supervisor: H. Kaufmann, P. Kán; Institute of Visual Computing & Human-Centered Technology, 2020; final examination: 2020-10.



English abstract:
Real (physical) objects are being used in virtual reality (VR), where users see its 3D
model and interact with the real object. However, creating or finding an exact replica
from a 3D model can be costly. As users can adapt to small proprioceptive mismatches,
the objects used do not have to be identical. There is no questionnaire established in
virtual reality, which would focus on object features and would be able to compare objects
and their suitability to be used as substitutes.
Therefore, our aim was to design a questionnaire, which would distinguish, whether the
real object corresponds to a 3D model the user sees in VR based on the evaluation of object
properties. To avoid incorrect completion of the questionnaire due to faulty memory,
this questionnaire is asked while the users are still in VR and can interact with the
object. Therefore, we named it the In-Situ-Questionnaire. To have a higher probability
of developing a suitable questionnaire, we designed three slightly different questionnaires,
where the main change is a scale. To verify validity of the In-Situ-Questionnaires, a simple
VR environment was created to test it during user studies. There the users could see
their hands and interact with three different chairs. Each chair was evaluated separately.
For comparison with the In-Situ-Questionnaires, we also created a Post-Questionnaire,
where we used commonly used questionnaires.
Analyzing of the responses from the user studies, we concluded that the designed In-Situ-
Questionnaires are able to compare different objects and indicate, which object is the
most suitable as a substitute.

German abstract:
Reale (physische) Objekte werden in der Virtuellen Realität (VR) verwendet, in der die
Benutzer das 3D-Modell sehen und mit dem realen Objekt interagieren. Das Erstellen oder
Finden einer exakten Replik aus einem 3D-Modell kann jedoch teuer sein. Da sich Benutzer
an kleine propriozeptive Diskrepanzen anpassen können, müssen die verwendeten Objekte
nicht identisch sein. In der virtuellen Realität gibt es keinen etablierten Fragebogen, der
sich auf Objektmerkmale konzentriert und Objekte und ihre Geeignetheit als Ersatz
vergleichen könnte.
Daher war es unser Ziel, einen Fragebogen zu entwerfen, der anhand der Bewertung der
Objekteigenschaften unterscheidet, ob das reale Objekt einem 3D-Modell entspricht, das
der Benutzer in VR sieht. Um ein falsches Ausfüllen des Fragebogens aufgrund eines
fehlerhaften Gedächtnis zu vermeiden, wird dieser Fragebogen gestellt, während sich die
Benutzer noch in VR befinden und mit dem Objekt interagieren können. Deshalb haben
wir es den In-Situ-Questionnaire genannt. Um eine höhere Wahrscheinlichkeit für die
Entwicklung eines geeigneten Fragebogens zu haben, haben wir drei leicht unterschiedliche
Fragebögen entworfen, bei denen die Hauptänderung eine Skala ist. Um die Gültigkeit
der In-Situ-Questionnaires zu überprüfen, wurde eine einfache VR-Umgebung erstellt,
um sie während Benutzerstudien zu testen. Dort konnten die Benutzer ihre Hände sehen
und mit drei verschiedenen Stühlen interagieren. Jeder Stuhl wurde separat bewertet.
Zum Vergleich mit den In-Situ-Questionnaires haben wir auch einen Post-Questionnaire
erstellt, in dem wir häufig verwendete Fragebögen benutzt haben.
Die Analyse der Antworten aus den Benutzerstudien ergab, dass der entworfene In-Situ-
Questionnaires verschiedene Objekte vergleichen und angeben kann, welches Objekt als
Ersatz am besten geeignet ist.


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_292094.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.