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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

M. Niedermayer:
"Analysis of Dual-Sided Cycling Power in a Virtual Reality Game";
Supervisor: H. Kaufmann; Institute of Visual Computing & Human-Centered Technology, 2020; final examination: 2020-10.



English abstract:
Virtual Reality is an upcoming topic, in which increasingly better hardware enables the
realisation of realistic applications. The virtual 3D environment gives the opportunity
for visual feedback.
In this diploma thesis, visual feedback should be used in an application to show a user if
his right and left leg power is equally distributed. Furthermore, the application should
serve to improve a possible asymmetry in the leg power distribution through frequently
usage. The application was developed for the use in the field of physiotherapy, especially
for people with leg, knee or foot injuries and after surgery in one of these areas, as
affected people usually put less strain on their injured leg and therefore a higher risk of
an asymmetry consists. A persistent asymmetry in the leg power distribution can lead to
premature fatigue, as well as to a worse performance and it furthermore increases the
risk of injury.
During the test, the user is riding a stationary bike in real world and is wearing a
Head Mounted Display (HMD). In the VR environment the user is driving a pedal
boat, which is steered by the measured leg power distribution of the right and left leg.
The measurements are taken with a pedal-based power meter (Garmin Vector 3). In
addition to the actual analysis test, where the user should only drive straight ahead, the
application contains a second course, where the user drives a slalom. Different difficulty
levels exist for both courses to better meet the users´ needs. The bicycle analysis has a
duration of ~14-25 minutes, depending on the performance on the stationary bike. This
work includes descriptions of all hardware components and the differences to existing VR
bicycle applications. Further parts of this work are the explanation of the software and
hardware design, details of the implementation and their visual results, as well as the
description and evaluation of a user study.
The performed user study showed that asymmetry in the leg power distribution can be
recognized through this application. These are mostly discovered by the user himself
during the usage. As every participant took the test only once, no statement can be done
whether a frequently usage leads to an improvement. The analysis test was described as
effective, physically demanding and entertaining.

German abstract:
Virtuelle Realität ist ein wachsender Bereich, indem sich durch immer besser werdende
Hardware äußerst realitätsnahe Anwendungen realisieren lassen. Dabei bietet die virtuelle
3D Umgebung viele Möglichkeiten für visuelles Feedback.
In dieser Diplomarbeit wollen wir visuelles Feedback in einer Anwendung einsetzen,
um einen Benutzer zu zeigen, ob seine rechte und linke Beinkraft gleichverteilt ist. Des
Weiteren soll die Anwendung dazu dienen eine mögliche Asymmetrie in der Beinkraftverteilung
durch häufigere Nutzung zu verbessern. Die Anwendung ist für die Verwendung
im Physiotherapie-Bereich entwickelt worden, speziell für Personen mit Bein, Knie oder
Fuß Verletzungen und nach Operationen in einen dieser Bereiche, da betroffene Personen
meist ihr verletztes Bein weniger belasten und somit ein erhöhtes Risiko einer
Asymmetrie besteht. Eine andauernde Asymmetrie in der Beinkraftverteilung kann zu
vorzeitiger Ermüdung, sowie zu verschlechterter Leistung führen und erhöht weiters das
Verletzungsrisiko.
Bei der Anwendung fährt der Benutzer in der realen Welt mit einem stationären Fahrrad
und trägt dabei ein Head Mounted Display (HMD). In der VR Umgebung fährt der
Benutzer ein Tretboot das durch die gemessene Beinkraftverteilung des rechten und
linken Beines gelenkt wird. Gemessen wird mit einem Pedal basierten Leistungsmesser
(Garmin Vector 3). Die Anwendung enthält neben den eigentlichen Analysetest, bei dem
der Benutzer nur geradeaus fahren soll, einen zweiten Kurs, bei dem der Benutzer einen
Slalom fährt. Für beide Kurse gibt es verschiedene Schwierigkeitsstufen, um besser auf
den Benutzer eingehen zu können. Die Fahrradanalyse hat eine Dauer von etwa 14-25
Minuten, abhängig von der Leistung am stationären Fahrrad. Diese Arbeit umfasst Beschreibungen
zu allen verwendeten Hardwareteilen und die Unterschiede zu existierenden
VR Fahrradanwendungen. Weitere Teile dieser Arbeit sind die Erklärung des Softwareund
Hardware-Designs, Details zur Implementierung und deren visuelle Ergebnisse, sowie
die Beschreibung und Evaluierung einer Benutzerstudie.
Die durchgeführte Benutzerstudie hat gezeigt, dass sich Asymmetrien in der Beinkraftverteilung
durch die Anwendung erkennen lassen. Diese werden meist während der
Anwendung vom Benutzer selbst entdeckt. Da jeder Teilnehmer den Test nur einmal
fuhr, lässt sich keine Aussage treffen, ob häufigere Nutzung zur Verbesserung führt. Der
Analysetest wurde als effektiv, körperlich anstrengend und unterhaltsam beschrieben.


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_292095.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.