[Back]


Diploma and Master Theses (authored and supervised):

K. Höbart:
"AR Training Application and Authoring Tool for 3D BIM Visualization in Civil Engineering";
Supervisor: H. Kaufmann, C. Schönauer, Ch. Schranz, H. Urban; Institute of Visual Computing & Human-Centered Technology, 2020; final examination: 2020-10.



English abstract:
The following master´s thesis analyzes the visualisation of 3D Building Information
Modeling (BIM) data in Augmented Reality (AR) for civil engineering education. Related
work, applicable technologies, and relevant standards were analyzed. Based on this
knowledge, a framework consisting of a desktop editor and a handheld AR application
was designed and implemented utilizing the Unity game engine alongside Google´s ARCore.
The desktop editor lets lecturers import IFC files, add annotations in the form of images,
videos and text to them, and export the resulting projects for the use inside the AR
viewer. This development has been supported by members of the Center of Digital
Building Process (E234, Faculty of Civil Engineering, TU Wien), who provided real-world
requirements and feedback throughout the process. The usability of the two resulting
prototypes was evaluated using qualitative and quantitative methods as part of moderated
in-person lab sessions. The findings were interpreted and a set of usability problems
was identified for each application. Different solutions to these issues were developed
alongside implementation ideas and mockups. Lastly, an outlook on the possible future
of this project is given.

German abstract:
Diese Diplomarbeit behandelt die Visualisierung von 3D-Gebäudeinformationsdaten
(BIM) in Augmented Reality (AR) für die Bauingenieurausbildung. Verwandte Arbeiten,
relevante Technologien und Standards wurden analysiert und basierend auf diesen
Kenntnissen wurde ein Framework bestehend aus einem Desktop-Editor und einer
Handheld-AR-Anwendung entworfen und mit der Unity Game Engine und Google ARCore
implementiert. Der Editor ermöglicht es, Dozenten IFC-Dateien zu importieren,
Anmerkungen in Form von Bildern, Videos und Text hinzuzufügen und die resultierenden
Projekte für die Verwendung innerhalb des AR-Viewers zu exportieren. Die
Entwicklung wurde von Mitgliedern des Zentrum Digitaler Bauprozess (E234, Fakultät
für Bauingenieurwesen, TU Wien) unterstützt, die während des Entwicklungsprozesses
Anforderungen und Feedback lieferten. Die Usability der entstandenen Prototypen wurde
mit qualitativen und quantitativen Methoden im Rahmen von moderierten in-person lab
sessions evaluiert. Die Ergebnisse wurden interpretiert, und für jede Anwendung wurde
eine Reihe von Usability Problemen identifiziert. Verschieden Lösungsansätze für diese
Probleme wurden als Mockups und Implementierungsideen formuliert. Abschließend wird
ein Ausblick auf die mögliche Zukunft dieses Projekts gegeben.


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_292099.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.