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Publications in Scientific Journals:

M. Gruber, B. Hofko, M. Hoffmann, J Neuhold:
"Optimierungspotenziale im betrieblichen Winterdienst";
Straße und Autobahn (invited), 3 (2020), 03/2020; 230 - 238.



English abstract:
Based on the fact that cleared snow does not have to be thawed, a good clearing pattern is essential for an economic winter maintenance. The development of suitable procedures for comparing the snow removal efficiency and durability of different plough systems was therefore one of the focal points of a research project on behalf of ASFINAG, BMVIT and the federal states in Austria. Based on extensive preliminary tests to determine the amount of remaining snow, a procedure for large-scale field tests was developed. In addition, tests were carried out on the wear and tear of snow plough blades, the results of which enable reliable conclusions to be drawn about the durability and economy of steel and combiblades. A future long-term trial in cooperation with road and highway maintenance departments will also enable a comparison by manufacturer. The recommendations of ÖNORM EN 16811-1: 2016-11 regarding a (minimum) moisture content of NaCl may impair the pourability leading to observed
blockages in salt silos. A wide range of de-icing agents were therefore tested using the well-tried test method for pourability with the outlet box after Sonntag. The discharge rate and the discharge angle have confirmed the observations and, according to the results, are suitable for demonstrating the influence of the anti-caking agent and moisture content in a practical manner.

German abstract:
Angesichts der Tatsache, dass geräumter Schnee nicht getaut werden muss, ist ein gutes Räumbild für einen wirtschaftlichen Winterdienst von wesentlicher Bedeutung. Die Entwicklung von geeigneten Verfahren für den Vergleich der Schneeräumungseffizienz und Dauerhaftigkeit unterschiedlicher Pflugsysteme war daher einer der Schwerpunkte eines Forschungsprojektes im Auftrag von ASFINAG, BMVIT und den Bundesländern in Österreich. Ausgehend von umfangreichen Vorversuchen zur Ermittlung der Restschneemengen wurde eine Vorgehensweise für groß angelegte Feldversuche entwickelt. Weiters wurden Versuche zur Abnutzung von Räumleisten durchgeführt, deren Ergebnisse verlässliche Aussagen zur Dauerhaftigkeit und Wirtschaftlichkeit von Stahl- und Kombiräumleisten ermöglichen. Ein zukünftiger Langzeitversuch in Kooperation mit Straßen- und Autobahnmeistereien könnte zudem einen Vergleich nach Hersteller ermöglichen. Die Einhaltung der ÖNORM EN 16811-1:2016-11 zu einem (Mindest-)Feuchtigkeitsgehalt von NaCl beeinträchtigt gemäß Beobachtungen die Rieselfähigkeit und hat in der Praxis schon zu Verstopfungen in Salzsilos geführt. Anhand der gut bewährten Versuchsmethode zur Rieselfähigkeit mit der Auslaufbox nach Sonntag wurde daher ein breites Spektrum an Auftaumitteln geprüft. Die Auslaufrate und der Auslaufwinkel haben die Beobachtungen bestätigt und sind gemäß den Ergebnissen geeignet, den Einfluss von Antibackmittel- und Feuchtegehalt praxisnah zu belegen.

Keywords:
Winter Maintenance, Deicing, Snow Removal


Related Projects:
Project Head Wolfgang Kluger-Eigl:
Wirkmodell Winterdienst


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.