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Books and Book Editorships:

T. Bruckmüller, W. Tober:
"Lebenszyklusanalyse für Fahrzeugflotten - Kombination aus Ökobilanz und Emissionsprognose zur gesamthaften Umweltbewertung von bestehenden und neuen alternativen Antrieben und Kraftstoffen | Life Cycle Assessment for Vehicle Fleets - Combination of Life Cycle Assessment and Emissions Forecast for Overall Environmental Assessment of Existing and Future Alternative Powertrains and Fuels";
in series "42.International Vienna Motor Symposium | Virtuelle live-Veranstaltung", series editor: B. Geringer, H. Lenz et al.; issued by: Österreichischer Verein für Kraftfahrzeugtechnik (ÖVK); Österreichischer Verein für Kraftfahrzeugtechnik (ÖVK), 1010 Wien, 2021, ISBN: 978-3-9504969-0-1, 22 pages.



English abstract:
Battery Electric Vehicles (BEV) and Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV) as well as alternative renewable fuels (e-fuels) are becoming increasingly important. In addition to direct emissions during vehicle operation (tank to wheel, TTW), emissions of the production of the vehicle and the energy generation (electricity or fuel) for its operation play an increasing
role, which are considered in a life cycle assessment (LCA). However, a typical LCA does not consider temporal changes in energy generation and likewise in fleet development over several years. The consideration of the fleet development is done in an emission forecast, which has so far only been applied for direct emissions.

In this study, the methods of LCA and emission forecasting are combined to form a new method, the LCA emission forecasting. The central concept of this method is to count emissions at the time they occur. By considering the entire vehicle fleet over any given time period, it is possible for the first time to fully assess the impact of alternative powertrains and
fuels on the vehicle fleet.

The application of the new methodology shows that the consideration of LCA emissions results in significantly higher values than the TTW-only approach. The expected emission reduction of passenger cars and light-duty vehicles in Austria in the base scenario by 2040 (assuming 30 % BEV fleet and about 15 % renewable fuel share) is 44 % for CO2e TTW emissions by 2040 (based on 2019), while the reduction of LCA emissions is significantly lower at 25 % in the same period.

German abstract:
Fahrzeuge mit batterieelektrischem Antrieb (BEV) oder Wasserstoff-Brennstoffzelle (FCEV) sowie alternative nachhaltige Kraftstoffe (E-Fuels) gewinnen zunehmend an Bedeutung. Neben den direkten Emissionen im Betrieb des Fahrzeuges (Tank to Wheel, TTW), spielen die Emissionen bei der Herstellung des Fahrzeuges und der Energiebereitstellung (Strom oder Kraftstoff) eine wachsende Rolle, welche in einer Ökobilanz (LCA) betrachtet werden. Eine typische LCA berücksichtigt jedoch keine zeitlichen Veränderungen der Energiebereitstellung und ebenso des Fahrzeugbestands über mehrere Jahre hinweg. Die Betrachtung der Entwicklung des Bestands geschieht in einer Emissionsprognose, die
bisher nur für die direkten Emissionen angewendet wurde.

In dieser Arbeit werden die Methoden der LCA und der Emissionsprognose miteinander zu einer neuen Methodik, der LCA-Emissionsprognose, kombiniert. Der zentrale Ansatz der Methodik besteht darin, die Emissionen zu dem Zeitpunkt zu zählen, zu dem sie anfallen. Durch die Berücksichtigung des gesamten Fahrzeugbestands über einen beliebigen
Zeitraum ist es erstmals möglich, den Einfluss alternativer Antriebe und Kraftstoffe gesamthaft zu bewerten. Die Anwendung der neuen Methodik zeigt, dass sich durch die Berücksichtigung der LCA-Emissionen deutlich höhere Werte als bei der reinen TTW-Betrachtung ergeben. Die erwartete Emissionsreduktion der PKW und leichten Nutzfahrzeuge in Österreich im Basisszenario bis 2040 (bei 30 % BEV-Bestand und ca. 15 % erneuerbarem Kraftstoffanteil) beträgt für die CO2e TTW-Emissionen 44 % (basierend auf 2019), während die Reduktion der LCA-Emissionen mit 25 % im selben Zeitraum deutlich niedriger ausfällt.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.