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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

K. Oldland:
"Acoustic Performance of Repurposed University Learning Environments";
Supervisor: A. Mahdavi; Institute for Architectural Science, Department of Building Physics and Building Ecology, 2021; final examination: 2021-06-14.



English abstract:
It is indisputable that there is currently a shortage of learning / workspaces at universities worldwide, in particular at the TU Wien. Though the number of these spaces remains constant, various spaces at the TU Wien have been repurposed to function as repurposed multifunctional learning / workspaces to accommodate students´ spatial needs such as for lectures, reviews and /or workspaces. However, in the case of these repurposed multifunctional learning areas, disturbances and factors that affect speech intelligibility are quite high; making them acoustically perform poorly as an educational environment for students. Furthermore, it has been proven that excessive noise disturbances and long reverberation times reduce speech clarity, which can significantly affect students´ learning ability and wellbeing. Thus, the main objectives of this master thesis are to evaluate spaces at the TU Wien that have been adapted as repurposed multifunctional lecture rooms, review spaces, and workspaces by comparing on-site measured acoustic performance results to two room acoustic performance simulation tools, Odeon and Pachyderm Acoustical Simulation. Conclusively, the final results are compared to optimal reverberation times defined in the acoustics standards DIN 18041 and ÖNORM B 8115-3, which determine whether the university spaces assessed in the case study are suitable for their current use. Finally, the different acoustic simulation programs and their results are outlined and discussed.

German abstract:
Es ist unbestritten, dass es derzeit einen Mangel an Lern- / Arbeitsräumen an Universitäten weltweit und insbesondere an der TU Wien gibt. Da die Anzahl dieser Räume konstant bleibt, wurden daher verschiedene Räume an der TU Wien zu multifunktionalen Lern- / Arbeitsräumen umgewidmet, um den räumlichen Bedürfnissen der Studierenden gerecht zu werden, z. B. für Vorlesungen, Besprechungen und/oder Arbeitsräume. Im Fall dieser umfunktionierten multifunktionalen Lernbereiche sind jedoch die Störungen und andere Faktoren, die die Sprachverständlichkeit beeinträchtigen, recht hoch, wodurch sie sich akustisch schlecht als Lernumgebung für Studenten eignen. Darüber hinaus ist erwiesen, dass übermäßige Lärmstörungen und lange Nachhallzeiten die Sprachverständlichkeit verringern, was die Lernfähigkeit und das Wohlbefinden der Studierenden erheblich beeinträchtigen kann. Die Hauptziele dieser Masterarbeit sind daher die Evaluierung von Räumen an der TU Wien, die als multifunktionale Vorlesungs-, Besprechung- und Arbeitsräume adaptiert wurden, indem die vor Ort gemessenen akustischen Leistungsergebnisse mit zwei raumakustischen Simulationstools, Odeon und Pachyderm Acoustical Simulation, verglichen werden. Abschließend werden die Endergebnisse mit den in den Akustiknormen DIN 18041 und ÖNORM B 8115-3 definierten optimalen Nachhallzeiten verglichen, um festzustellen, ob die in der Fallstudie untersuchten Universitätsräume für ihre aktuelle Nutzung geeignet sind. Abschließend werden die verschiedenen Akustiksimulationsprogramme und deren Ergebnisse dargestellt und erläutert.

Keywords:
Raumakustik, akustische Performance, multifunktionale Räume, umfunktionierte Lernumgebungen, raumakustische Simulationen, parametrische akustische Simulationen, room acoustics, acoustic performance, multifunctional spaces, repurposed learning environments

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.