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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

C. Ringbauer:
"Analyse von Radschnellverbindungen im internationalen Vergleich Potentialanalyse und Bewertung von zukünftigen Radschnellverbindungen in Wien";
Supervisor: M. Klamer; Institut für Raumplanung, 2019.



English abstract:
Commuting in the form of cycling currently plays an increasingly important role and will continue to do so in the future. The benefits of cycling are not only relevant for transport planning and urban development, but also for the environment, health care, economics and the public. Therefore, this masters thesis deals with promoting cycling routes, specifically the expansion of fast-cycle-tracks or corridors, in Vienna, Austria. This thesis has three main parts. Firstly, fast-cycle-tracks in six European countries (Austria, Germany, Switzerland, Denmark, the Netherlands and Great Britain) were investigated according to the following self-developed criteria: Initial situation: description of the general cycling network, the history and development of rapid-cycle connections as well as the connection of fast-cycle-tracks to the rest of the existing cycle network. Political foundations: Examination of existing programmes and objectives. Legal aspects: Anchoring fast-cycle-tracks in laws or directives. Planning basics: Analysis of possible structural conditions for fast-cycle-tracks as well as detailed consideration of lighting, road surface, traffic lights and intersection designs. Service offer: Showing service facilities along a fast-cycle-track. Financial basis: Presentation of the budget available for fast-cycle-tracks as well as information on construction costs. Marketing and communication strategies: Listing the different approaches to the marketing of fast-cycle-tracks. The applied data-collection methods were on the one hand general literature research and on the other hand expert interviews. Oder: The data required for this section was inquired through general literature and expert interviews. Secondly, based on part ones results a general criteria catalogue valid for well-functioning fast-cycle-tracks was created. This catalogue of criteria, also known as a manual, should be available as a basis for future planning of fast-cycle-tracks. Finally, the third focus of this thesis is a detailed study of two selected already-planned fast-cycle-tracks or corridors in Vienna and the resulting measures were analysed and rated according to the catalogue created in the second part of this thesis. The investigation was carried out by means of traceability, in which detailed photo documentation was done.

German abstract:
Der Radverkehr nimmt in der heutigen Zeit und auch in Zukunft eine immer wichtiger werdende Rolle ein. Die positiven Aspekte des Radverkehrs stehen nicht nur im Zusammenhang mit der Verkehrsplanung und Stadtentwicklung, sondern auch mit der Ökologie, dem Gesundheitswesen, der Volkswirtschaft und auch mit jeder einzelnen Privatperson. Daraus resultierend befasst sich die Arbeit mit einer möglichen Radverkehrsförderung, konkret dem Ausbau von Radschnellverbindungen. Der erste Schwerpunkt der Arbeit befasst sich mit der Untersuchung von Radschnellverbindungen in insgesamt sechs europäischen Ländern, welche detailliert nach selbst erarbeiteten Kriterien analysiert werden. Folgende Länder wurden ausgewählt: Österreich (Wien), Deutschland, Schweiz, Dänemark, Niederlande und Großbritannien. Es ist festzuhalten, dass die Untersuchung auf bereits bestehende, als auch auf zukünftige Planungen basiert. Die angewandten Methoden waren zum einen die allgemeine Literaturrecherche, zum anderen Experteninterviews. Die Kriterien für die Untersuchung der einzelnen Länder sind folgende: Ausgangslage: Beschreibung des allgemeinen Radverkehrsnetzes, der Geschichte und der Entwicklung von Radschnellverbindungen sowie die Anbindung von Radschnellverbindungen an das restliche bereits bestehende Radverkehrsnetz. Politische Grundlagen: Untersuchung von bestehenden Programmen und Zielsetzungen. Rechtliche Aspekte: Verankerung von Radschnellverbindungen in Gesetzen oder Richtlinien. Planerischen Grundlagen: Analyse möglicher Anlagentypen für Radschnellverbindungen sowie detaillierte Betrachtung von Beleuchtungen, Fahrbahnoberfläche, Ampelanlagen und Kreuzungsausführungen. Serviceangebot: Aufzeigen von Serviceeinrichtungen entlang einer Radschnellverbindung. Finanziellen Grundlagen: Darlegung des Budgets, welches für Radschnellverbindungen zur Verfügung gestellt wird sowie Angaben zu Errichtungskosten. Marketing und Kommunikationsstrategien: Auflistung von unterschiedlichen Ansätzen zur Vermarktung von Radschnellverbindungen. Der zweite Schwerpunkt der Arbeit befasst sich mit der Erstellung eines allgemein gültigen Kriterienkataloges, welcher aus den Ergebnissen von Schwerpunkt eins resultiert. Dieser Kriterienkatalog, auch Handbuch genannt, soll für zukünftige Planungen von Radschnellverbindungen als Grundlage zur Verfügung stehen. Der dritte Schwerpunkt befasst sich mit einer detaillierten Untersuchung von zwei ausgewählten, bereits geplanten Radschnellverbindungen / Korridoren in Wien und den daraus resultierenden Maßnahmen. Die Untersuchung erfolgte mittels Befahrungen, bei denen auch eine ausführliche Foto-Dokumentation erfolgte.

Keywords:
adschnellverbindung; Radschnellweg; Radlangstrecke; Radweg; Schnellverbindung; Fahrrad Hochgeschwindigkeitsstrecke; Rad Autobahn ffast-cycle-track; cycleway; quick connect; through-line; high-speed line; cycle-super-highways


Electronic version of the publication:
https://repositum.tuwien.at/bitstream/20.500.12708/2754/2/Ringbauer%20Carina%20-%202019%20-%20Analyse%20von%20Radschnellverbindungen%20im%20internationalen...pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.