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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

D. Weisberger:
"Städtebauliche Nachhaltigkeit Eine Freiraumerweiterung der urbanen Seilbahn TransMiCable in Ciudad Bolívar, Bogotá";
Supervisor: A. Hofer; Städtebau, Landschaftsarchitektur und Entwerfen, 2021; final examination: 2021-11-23.



English abstract:
The 2018 commissioning of the urban cable car "TransMiCable" takes place in the south metropolis of Bogota,Ciudad Bolívar. This is a special milestone for the 8.3 million inhabitants of this neighbourhood.The biggest advantages of this infrastructure project are the shortened travel times, improved accessibility, and better integration for the neighbourhood with the rest of the city. In addition to these advantages there is potential for social and economic increases.Even though this cable car brings a lot of benefits there are still specific challenges on site. First of all the place has a lack of open space quality and a deficit of social open spaces. In addition to that there is a large amount of undeveloped terrain that cannot be built on easily due to complex ecological structure and steep erosion-rich soils.These open spaces lead to incisions in the built-up structure and barriers in everyday life. They are underexposed,criminal, and polluted. As no one feels responsible for these areas this leads to a major conflict on an ecological and social level.However, as the urban cable car facilitates accessibility, now is a good time to continue strengthening urban development.The challenges of the place should be counteracted and potentials of the place should be used.The in-depth urban and socio-spatial analysis of this area serves as the basis for an urban development concept,the goal of which is a project extension of the cable car and, at the same time, upgrading the attractiveness of these undeveloped terrains. The result of this work is a large design project on a conceptual scale and a more detailedsection, which was selected as a pilot project and implemented in detail.

German abstract:
Die Inbetriebnahme im Jahr 2018 der urbanen Seilbahn TransMiCable in der Lokalität "Ciudad Bolívar", im Südender 8,3 Millionen-Einwohner-Metropole Bogotá, ist ein besonderer Meilenstein für die BewohnerInnen. Die größten Vorteile dieses Infrastrukturprojektes sind verkürzte Reisezeiten, sowie eine verbesserte Zugänglichkeit und eine verbesserte Integration der EinwohnerInnen zum Rest der Stadt. Zusätzlich steigt das Potential auf einen sozialen sowie ökonomischen Mehrwert.Auch wenn die Seilbahn sehr viele Vorteile mit sich bringt, herrschen nach wie vor spezielle Herausforderungen vor Ort. Einerseits weist der Ort eine mangelnde Freiraumqualität sowie ein Defizit an sozialen Freiräumen auf.Anderseits gibt es eine große Anzahl an unbebauten Terrains, welche durch bestimmte Gründe wie eine komplexeökologische Struktur und steile, erosionsreiche Böden nicht leicht bebaut werden können. Diese Freiräume führen zu Einschnitten in der Bebauungsstruktur und zu Barrieren im alltäglichen Leben. Sie sind unterbelichtet, kriminell und verschmutzt, da sich niemand verantwortlich für diese Räume fühlt. Letzteres führt zu einem großen Konflikt auf ökologischer und sozialer Ebene.Da die urbane Seilbahn die Zugänglichkeit erleichtert, ist jedoch nun ein guter Zeitpunkt, die urbane Entwicklung auch weiterhin zu stärken. Den Herausforderungen des Ortes soll entgegengewirkt und Potentiale des Ortes genutzt werden.Die tiefgreifende städtebauliche und sozialräumliche Analyse dieses Gebiets dient als Basis für ein städtebauliches Konzept, dessen Ziel eine Projekterweiterung der Seilbahn und gleichzeitig die Aufwertung und Attraktivierung dieser unbebauten Terrains ist. Das Ergebnis dieser Arbeit ist zum einen ein großes Entwurfsprojekt im konzeptuellen Maßstab sowie ein genauer Ausschnitt, welcher als Pilotprojekt ausgewählt und detailiert entworfen wurde.

Keywords:
Städtebau; Nachhaltigkeit; Bogotá; Ciudad Bolivar; Urbane Seilbahn Sustainability; Bogota; Ciudad Bolicar; Urban Ropeway System


"Official" electronic version of the publication (accessed through its Digital Object Identifier - DOI)
http://dx.doi.org/10.34726/hss.2021.66500

Electronic version of the publication:
https://repositum.tuwien.at/handle/20.500.12708/18969


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