[Back]


Publications in Scientific Journals:

S. Konlechner, W. Güttel:
"Die Replikation organisationaler Routinen: Replikationsstrategien zwischen Templates und Prinzipien";
Journal of Competences, Strategy & Management, 5 (2011), 1 - 27.



English abstract:
Organizations can generate competitive advantage by replicating their organizational routines faster than competitors can imitate them. However, even organizations which use replication as strategy (replicators) need to balance the learning modes of exploration and exploitation. In this paper, we discuss empirical findings from case study-based research. Drawing on the distincion of template-based and principles-based replication strategies, we show how replicators combine those two replication strategies and we examine how they integrate learning experience into their business models. Our finduíngs show that replicators use templates- and principles-based replication as complementary strategies to advance their business models. By showing which capabilities replicators need to adapt their business models and by distinguishing between the respective roles of templates and principles within this process, our results contribute to theory development concerning replication strategies.

German abstract:
Durch den Einsatz von Replikationsstrategien können Unternehmen Wettbewerbsvorteile generieren. Organisationen, die Replikation als Unternehmensstrategie betreiben (Replikatoren), müssen dabei notwendigerweise eine gewisse Balance zwischen Exploitation und Exploration wahren. Wir berichten in diesem Beitrag empirische Befunde aus fallstudienbasierter Forschung. Wir zeigen, wie Replikatoren zwischen unterschiedlichen Replikationsstrategien wechseln. Konkret behandeln wir dabei das Zusammenspiel zwischen Template-basierter Replikation (d.h. aufbauend auf einer Kopiervorlage, die exakt multipliziert wird) und prinzipiengeleiteter Replikation (d.h. aufbauend auf grundlegenden Einsichten in erfolgsrelevante Kausalzusammenhänge). Zusätzlich beleuchten wir, wie Replikatoren Lernerfahrung generieren und in ihr Geschäftsmodell integrieren. Unsere Ergebnisse zeigen, dass im Verlauf der Entwicklung von Replikationsstrategien prinzipien- und Template-basierte Replikation ergänzend eingesetzt wird wodurch Replikatoren ihre Geschäftsmodelle adaptieren können.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.