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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

M. Hruschka:
"Ein neues Gebäude für eine alternative Schulform";
Supervisor: D. Kuhlmann; E251 Institut für Kunstgeschichte, Bauforschung und Denkmalpflege, 2021; final examination: 2021-03-16.



English abstract:
The Schulzentrum für ganzheitlichesLernen based in Enzesfeld is in theprocess of designing a new building inBerndorf. It is important that the newstructure reflects the holistic teachingstyle. Under this system there are no typicalclassrooms, students are allowedto move freely on the site and the outdoorgarden is an important aspect.This thesis talks about the developmentof such a project. Through discussionsand workshops with the supervisors andstudents, the design will be developedtogether. The environment will be adaptedto the needs of the children and theirages. They are divided in two groups -Primaria (6 - approx. 12 years) and Sekundaria(approx. 12 - 16 years). The rooms must also be designed so that adults have an overview of the differentareas during the day. Constant participationof those involved should help toensure that everyone can identify withthe building at the end of the project. Asmentioned, the structure belongs to theconcept of the school and helps to implementtheir pedagogy.

German abstract:
Das Schulzentrum für ganzheitliches Lernenin Enzesfeld ist dabei, ein neues Gebäude inBerndorf zu konzipieren. Dabei ist es wichtig,dass das Gebäude die ganzheitliche Pädagogikwiderspiegelt. In diesem Konzept gibt es keinetypischen Klassenzimmer, die Studierendenkönnen sich frei am Standort bewegen und derGarten spielt eine wichtige Rolle. Diese Arbeithandelt von der Entwicklung dieses Projekts.Durch Gespräche und Workshops mit den Betreuer*innen und Schüler*innen dieser Schule,wird gemeinsam ein räumliches Konzept erarbeitet.Die Umgebung wird an die Bedürfnisseder Kinder und ihr Alter angepasst. Diese sindin zwei Gruppen, Primaria (6 - ca. 12 Jahren)und Sekundaria (ca. 12 - 16 Jahren) aufgeteilt.Auch die Betreubarkeit der Räume muss gegebensein, sodass die Erwachsenen die verschiedenenBereiche während des Schulalltagsim Überblick haben. Die ständige Partizipationder Beteiligten soll dazu beitragen, dass sicham Ende des Projekts alle mit dem Bau identifizierenkönnen. Wie bereits erwähnt, gehört dasGebäude zum Schulkonzept und hilft die Pädagogikder Schule umzusetzen.

Keywords:
Schulbau / Architekturvermittlung / Enzesfeld

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.