[Back]


Diploma and Master Theses (authored and supervised):

V. Timmins:
"Theorien und Methoden der Entwurfslehre anhand von Beispielen";
Supervisor: O. Schürer; Architekturwissenschaften, 2021; final examination: 2021-10-21.



English abstract:
This master thesis discusses theories and methods used to teach the skill of architectural design within the education of architecture at universities. Three teaching examples are discussed in particular. It shall be discussed which learning and teaching conditions arise as a result of the chosen design course setting. The roles which are taken by teachers and students within the different teaching settings is discussed, as well as how learning success or projects are evaluated. The choice of teaching examples was made, based on their systematic differences in their approach to teaching architectural design.
The first introduced system of teaching was developed during the ,,Cottbus-Experiment" at the Brandenburg University of Technology, for the bachelor degree of architecture. This school of thought focuses on building the students skills of architectural design by the purposeful usage of teaching methods and the didactical structure of the curriculum of the design courses. This teaching system was developed by didactic specialists and teaching architects and can therefore be defined as a didactically systemized teaching approach to architectural design.
The second approach to teaching architectural design focuses on the person of the master architect as a central aspect of its teaching approach. This example of a design studio was introduced by Prof. Dr. Donald Schön, who was a professor of urban studies and education at the Massachusetts Institute of Technology (MIT). It was recorded within a study on the topic of teaching architecture, conducted at the MIT. This approach focuses on the master architect Prof. Quist as solemn source, from which the intended design skills are to be learned, which makes this an example of a master-focused teaching approach.
The third example of teaching architectural design is a team setting approach, developed by Prof. Dr. Konrad Wachsmann. The rules under which the design studio takes place are decided beforehand by the teaching master architect. It can be understood as a didactically systemized teaching approach to architectural design, developed by a master architect.

German abstract:
Diese Arbeit diskutiert Theorien und Methoden der Entwurfslehre im Rahmen der universitären Architekturausbildung. Im speziellen werden drei Lehrbeispiele vorgestellt. Es wird besprochen welche Lehr- und Lernbedingungen sich aufgrund der Wahl des jeweiligen Lehransatzes für die Beteiligten ergeben. Es wird thematisiert wie der Lernerfolg in den besprochenen Lehrsettings bewertet wird und welche Rollenbilder von Lehrpersonen und Studierenden erwartet werden.
Zuerst wird das ,,Cottbus-Experiments" vorgestellt, als Beispiel einer didaktischen Systemlehre innerhalb der Entwurfslehre. Das Lehrkonzept wurde für den Bachelorlehrgang der Entwurfslehre der Architekturausbildung an der Brandenburgischen Technischen Universität entwickelt. Das curriculare Rahmensystem des Cottbus-Experiments wurde über ein mehrstufiges Verfahren von Didaktik-Experten und Architekturlehrenden entwickelt. Dieses Lehrsystem macht sich den Einsatz von Lehrmethoden und die Strukturierung des Curriculums zu Nutze, um Lehrenden und Lernenden einen Vorteil daraus zu Erschaffen, und wird deshalb als didaktische Systemlehre definiert.
Danach folgt ein Lehrbeispiel eines Design-Studios aus der Meisterlehre. Jenes Beispiel wurde im Rahmen einer Studie zum Thema der Architekturlehre, am Massachusetts Institute of Technology (MIT), festgehalten. In weiterer Folge wurde es von Prof. Dr. Donald Schön, einem Professors für Stadtforschung und Bildung des MIT, auf dessen didaktischen Gehalt untersucht und diskutiert. Dieses Beispiel stellt die Person des Lehrmeisters Quist, als primäre Informationsquelle in allen Belangen die Lehre betreffend in den Mittelpunkt und wird deshalb als Meisterlehre definiert.
Das dritte Entwurfs-Lehrsetting beschreibt ein von Konrad Wachsmann entwickeltes Lehrkonzept eines Teamarbeits-Settings. Die Regeln unter denen der Übungsablauf und der Entwurfsprozess abzulaufen haben, wurden hierbei von Wachsmann im vorhinein systematisch festgelegt. Dieses Lehrbeispiel kann als ein, von einem Lehrmeister entwickeltes Lehrsystem definiert werden.

Keywords:
Entwurfslehre, Didaktik

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.