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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

J. Puchleitner:
"Ist der Tod ein architektonisches Ereignis?";
Supervisor: I. Manka, R. Sonderegger; Institut für Kunst und Gestaltung, 2021; final examination: 2021-10-21.



English abstract:
As the title suggests, this work deals with the themes of death, architecture and event. In this case, special attention is paid to the event. It is its concept that formed the greater philosophical as well as architectural-theoretical framework of this paper, and from which I visit individual stages in the history of architecture.Starting from the debates on the origins of the discipline and its controversial interpretations, I leap to the stormy and sometimes confused ideas of the Futurists. Via the consideration of time and space in the context of event and death, I jump back historically to the monumental, ambivalent buildings of the Egyptian pyramids. From there I work my way past the paradoxical and uncanny works of two artists towards the relationship between violence, property and architecture.The bottom line is that each chapter is a venture in itself, if only because I want to follow what is probably the most important principle, and that is to approach the event in an eventful way. That means furthermore, each section of this work contains the singular hope of arriving at an expanded understanding of architecture within the broad field of death and event.

German abstract:
Diese Arbeit behandelt, wie der Titel besagt, die Themen Tod, Architektur und Ereignis, wobei dem Ereignis in diesem Fall besondere Aufmerksamkeit zuteil wird. Es ist nämlich jener Begriff, der den übergeordneten philosophischen, wie auch architektur-theoretischen Rahmen der Arbeit bildet und von dem aus ich einzelne "Stationen" der Geschichte der Architektur besuchen werde.Ausgehend von den Debatten der Ursprünge der Disziplin und ihren kontroversen Interpretationen, komme ich über die Betrachtung von Zeit und Raum im Kontext von Ereignis und Tod, zu den stürmischen und teilweise wirren Ideen der Futuristen. Von dort aus springe ich geschichtlich wieder zurück zu den monumentalen, zwiespältigen Bauten der ägyptischen Pyramiden und arbeitete mich, vorbei an den paradoxen und unheimlichen Arbeiten zweier Künstler, hin zum Verhältnis von Gewalt, Eigentum und Architektur.Unterm Strich ist jedes Kapitel für sich ein Wagnis, schon allein deshalb, weilich dem wahrscheinlich wichtigsten Grundsatz folge leisten will, und zwar mich dem Ereignis auf ereignishafte Weise zu nähern. Das heißt, jeder Abschnitt dieser Arbeit beinhaltet die singuläre Hoffnung, innerhalb des weiten Feldes von Tod und Ereignis zu einem erweiterten Verständnis von Architektur zu gelangen.

Keywords:
Tod, Ereignis


Electronic version of the publication:
https://publik.tuwien.ac.at/files/publik_302882.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.